اطلاعات تماس

استفاده صنعتی از چوب

چوب بیشتر از آنکه یک ماده ساختمانی باشد، یک فرآورده تجاری به شمار می‌آید. تنها عملیاتی که به صورت مستقیم روی چوب انجام میشود، تبدیل درخت به چوب‌آلات اره شده و سپس تیمارهای آماده‌سازی و حفاظتی است. جذابیت چوب به عنوان یک ماده ساختمانی ( هم به لحاظ چگالی و هم به لحاظ هزینه ) به دلیل مقاومت و سختی نسبتا بالا به ویژه در وزن پایین، آسان بودن کار با آن و برخورداری از ویژگی‌هایی نظیر عایق صوت و دما است. وزن پایین چوب ناشی از ساختار سلولی مجوف آن است در حالی که قابلیت آن در حفظ مقاومت بستگی دارد. دوام چوب نیز به ساختار زیستی آن بستگی دارد.

انواع تخته های چوبی صنعتی به شکل زیر تقسیم میشوند:

تخته لایه، تخته خرده چوب، تخته فیبر و کامپوزیت‌های غیرچوبی.

رزین های تجاری معمول مورد استفاده در تهیه صفحه های چوبی شامل فنول فرمالدهید، اوره فرمالدهید، ملامین فرمالدهید و ایزوسیانات هستند. نوع چسب مصرفی در تولید صفحه به هدف مصرف صفحه بستگی دارد.

تخته لایه( ply wood ) : از تخته لایه که تحت نام تخته روکش نیز شناخته شده، به عنوان یکی از نخستین فرآورده‌های مهندسی شده تعبیر میشود، که از اتصالات قطعات چوبی ساخته میشود. تعداد لایه‌های سازنده تخته لایه معمولا عددی فرد است و لایه ها طوری روی هم قرار می‌گیرند که الیاف لایه‌ها نسبت به هم دارای زاویه ۹۰ درجه باشند. در ساخت این تخته هر دو گونه پهن برگ و سوزنی برگ با محدوده چگالی ۴۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای تولیدش از سه نوع چسب اوره فرمالدهید، فنول فرمالدهید و ملامین اوره فرمالدهید استفاده میشود.

 

 

تخته خرده چوب: با استفاده از مقدار زیاد خاک اره، تراشه های نجاری و نیز استفاده از ضایعات همگن صنایع چوب تولید میگردد.

 

تخته فیبر: تخته فیبرها از چوب در حالت الیاف ساخته شده است و دارای مقادیر سختی و چگالی متفاوتی هستند و به طور کلی در مقایسه با تخته خرده چوب از چگالی بالاتری برخوردار هستند. تخته فیبر از منابع فیبری گشترده ای شامل سوزنی‌برگان، پهن‌برگان، باگاس، ساقه پنبه و حتی از منابع ضایعاتی نیز میتوان تهیه کرد. ویژگی‌های تخته فیبر به میزان پرس کیک فیبر و استفاده از افزودنی‌های شیمیایی بستگی دارد.

 

 

کامپوزیتهای غیرچوبی: کامپوزیتهای چوب پلاستیک (WPC) در دهه ۱۹۷۰ ابداع شدند و شامل مخلوطی از الیاف یا آرد چوب با پلیمرهای گرمانرم/گرماسخت همانند پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی وینیل کلرید و … هستند. از هر دو نوع رزین گرمانرم و گرماسخت برای ساخت چوب پلاستیک می‌توان استفاده کرد، اما گرمانرم ها در اولویت هستند. کامپوزیت های چوب پلاستیک به دلیل برخورداری از مزایایی چون ثبات رنگ و دوام بالاو قیمت کم به ویژه کم هزینه بودن بازیابی ضایعات و سایر مواد خام مصرفی، در مقایسه با سایر مواد رقیب طی دو دهه اخیر به بازار خوبی دست یافته اند. از آنجاییکه چوب دارای خاصیت آبدوستی و رزین های مورد استفاده در تهیه کامپوزیت های چوب پلاستیک، آب گریز هستند، اعلب از افزودنی‌هایی برای افزایش سازگاری بین ماتریس پلیمری و الیاف چوبی استفاده می‌شود.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *